Ethics code: IR.UMA.REC.1402.028
Mikaeili N, Narimani M, Marhamati F. The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in the Relationship between Experiential Avoidance and Social Anxiety Symptoms in College Students: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 22 (10) :1037-1052
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7068-fa.html
میکاییلی نیلوفر، نریمانی محمد، مرحمتی فاطمه. نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه اجتناب تجربهای با نشانههای اضطراب اجتماعی
در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (10) :1037-1052
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7068-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی
متن کامل [PDF 450 kb]
(617 دریافت)
|
چکیده (HTML) (919 مشاهده)
متن کامل: (956 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، دی 1402، 1052-1037
نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه اجتناب تجربهای با نشانههای اضطراب اجتماعی
در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی
نیلوفر میکائیلی[1] ، محمد نریمانی[2] ، فاطمه مرحمتی[3]
دریافت مقاله:01/05/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 12/07/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 09/10/1402 پذیرش مقاله: 10/10/1402
چکیده
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی بهعنوان یکی از مطرحترین نشانههای روانی در دانشجویان مشاهده میشود. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین نشانههای اضطراب اجتماعی با اجتناب تجربهای در دانشجویان بود.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی، تعداد ۲۵۳ نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب اجتماعی Conor و همکاران، پرسشنامه پذیرش و عمل نسخه دوم و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire) استفاده شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری مدلیابی معادلات ساختاری و همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتهها، اجتناب تجربهای (001/0>P، 31/0=β)، تنظیم شناختی هیجان مثبت (001/0>P، 29/0=β) و تنظیم شناختی هیجان منفی (001/0>P، 37/0=β) بر اضطراب اجتماعی اثر مستقیم داشتند. همچنین، اجتناب تجربهای از طریق تنظیم شناختی هیجان منفی (001/0>P، 130/0=β) و تنظیم شناختی هیجان مثبت (001/0>P، 122/0=β) بر اضطراب اجتماعی اثر غیرمستقیم داشت.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اجتناب تجربهای به طور مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در ایجاد و حفظ اضطراب اجتماعی نقش دارد. مداخلاتی در جهت کاهش اجتناب تجربهای و مدیریت هیجانی و در دانشجویان پیشنهاد میگردد.
واژههای کلیدی: اضطراب اجتماعی، اجتناب تجربهای، تنظیم شناختی هیجان، دانشجویان
مقدمه
مشکلاتی مانند اضطراب از هیجانات پراهمیت در زندگی هر فرد بهحساب میآید [1]. یکی از انواع اختلالات اضطرابی، اضطراب اجتماعی (Social anxiety) است. در این نوع از اختلال فرد در برابر روابط اجتماعی مضطرب میشود و غالباً از خود رفتار اجتنابی نشان میدهد. این علائم احتمال اختلال در زندگی شخصی و حرفهای این افراد را افزایش میدهد [2]. این اختلال بهعنوان یک اختلال از طبقه اختلالات اضطرابی پس از اضطراب فراگیر دومین اختلال اضطرابی شایع و سومین اختلال شایع روانپزشکی بعد از افسردگی میباشد [3].
از آنجاییکه در اضطراب اجتماعی افراد هیجانات ناخوشایندی همچون شرم یا ترس را تجربه میکنند تمایل به اجتناب از موقعیتهای مختلف دارند و یا ممکن است گرایشی به تجربه هیجانات و افکار درونی خود نداشته باشند؛ بنابراین به نظر میرسد نوعی اجتناب از تجربهکردن در این افراد وجود دارد. در سالهای اخیر توجه زیادی به اجتناب تجربهای (Experiential avoidance) بهعنوان عامل آسیب شناسی طیف متفاوتی از مشکلات روانی شده است. اجتناب تجربهای متغیری است که بهقصد دوری از تجربههای ناراحتکننده به کار برده میشود. این سازه دربردارنده دو جزء است. اول، عدم تمایل نسبت به برقراری تماس با اتفاقات شخصی، هیجانات و افکار و دوم، سعی برای اجتناب از تجارب دردناک یا رویدادهایی که موجب فراخواندن این تجربهها میشوند [4]. از آنجاییکه افراد مبتلا به فوبیای اجتماعی میل به اجتناب از موقعیتهای اجتماعی دارند، برخی پیشینهها رابطه بین اضطراب اجتماعی و اجتناب تجربهای را نشان دادند [5].
به طور معمول مناطق مختلفی از مغز درگیر در اختلالات اضطرابی هستند. یکی از مناطق درگیر در اختلالات اضطرابی، آمیگدال (Amygdala) است [6]. هیپوکامپ و آمیگدال بهعنوان بخشی از سیستم لیمبیک دارای نقش متمایزی در ایجاد اضطراب هستند [7]. پژوهشهای عصب شناختی پیرامون اختلال اضطراب اجتماعی نشان دهنده آن است که واکنشپذیری زیاد در آمیگدال نسبت به سرنخهای اجتماعی یا هیجانی وجود دارد و به عبارتی افراد نسبت به هیجانات خاصی حساس هستند. افزون بر این با توجه به مدل شناختی اضطراب اجتماعی، هسته اساسی این اختلال حساسیت زیاد و عدم تنظیم هیجان عنوان شده است [8]؛ بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده میتوان برداشت کرد که تنظیم هیجان میتواند نقش اساسی در این اختلال داشته باشد. در تنظیم هیجان از دو نوع راهبرد شناختی و رفتاری استفاده میشود [9]. تنظیم شناختی هیجان بهوسیله شناخت به انسان کمک میکند تا زمانی که با رویدادهای فشارزا یا تهدیدکننده روبهرو شد، احساساتش را مدیریت کند و بر آنها تسلط داشته باشد [10].
استراتژیهای تنظیم شناختی هیجان به دوطبقه انطباقی و غیرانطباقی تقسیم میشود. روشهای غیر سازگارانه شامل سرزنش خود (Self-blame)، سرزنش دیگران (Other blame)، نشخوار ذهنی (Rumination) و فاجعه سازی (Catastrophizing) هستند [11] و روشهای سازگارانه شامل تمرکز کردن مجدد مثبت (Positive refocusing)، ارزیابی مجدد مثبت (Positive reappraisal)، دیدگاهگیری نسبت به دیگران، تمرکز مجدد بر برنامهریزی (Refocus on planning) و پذیرش (Acceptance) است [12]. بررسی که در سال ۲۰۲۱ در افراد دارای علائم اضطراب اجتماعی انجام گرفت حاکی از رابطه این دو با یکدیگر بوده است. به این صورت که در شرایط استرسزا برای افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، آنها بیشتر به سمت راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان سوق پیدا میکنند [13]. همینطور میتوان گفت راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان میتواند باعث تشدید تنش و هیجانهای ناخوشایند شده و همین باعث میشود مکانیزم عمل افراد اضطرابی که اجتناب میباشد، تقویت شود؛ بنابراین میتوان گفت فرد در نتیجه اجتناب تجربهای از راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان استفاده میکند و در نتیجه آسیبهای روانی آنها افزایش مییابد. نتیجه پژوهشی تحت عنوان "اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر اجتناب تجربهای زنان مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی" این فرضیه را تأیید میکند [14].
با توجه به شیوع اضطراب اجتماعی، احتمال بروز عوارض جدی برای فرد و تحمیل هزینه اضافی بر سیستم بهداشت و درمان و بهخصوص سیستم مشاوره و روانشناختی، یافتن انگیزه و چرایی افراد برای ایجاد و پایداری این اختلال و شناخت عوامل تأثیرگذار در این آسیب، جهت پیشگیری از علائم اضطراب اجتماعی از اهمیت ویژهای برخوردار است [15]. از آنجاییکه تا به حال پیشینه پژوهشی در خصوص ارتباط اجتناب تجربهای و اضطراب اجتماعی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان انجام نشده است و همچنین به دلیل اهمیت تنظیم هیجان و کنترل اضطراب در جامعه دانشجو (به علت موفقیت در تحصیل، شغل و ...)، لذا هدف این مطالعه تعیین نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه اجتناب تجربهای با نشانههای اضطراب اجتماعی در دانشجویان است. مدل فرضی پژوهش در نمودار ۱ قابل مشاهده است
نمودار 1- مدل مفهومی الگوی روابط ساختاری نشانههای اضطراب اجتماعی بر اساس اجتناب تجربهای با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1401
مواد و روشها
این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی توصیفی است و با کد اخلاق IR.UMA.REC.1402.028 در کمیته اخلاق دانشگاه محقق اردبیلی به تصویب رسیده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود.
از آنجا که معادلات ساختاری تا اندازه زیادی با برخی از جنبههای رگرسیون چندمتغیره شباهت دارد، میتوان از قواعد انتخاب حجم نمونه در تحلیل رگرسیون چندمتغیره برای تعیین حجم نمونه در مدلیابی معادلات ساختاری استفاده نمود. در تحلیل رگرسیون چندمتغیره نسبت تعداد نمونه به متغیرهای مستقل نباید از ۵ کمتر باشد. در غیر این صورت نتایج حاصل از معادله رگرسیون چندان تعمیمپذیر نخواهد بود. نسبت محافظه کارانهتر ۱۰ مشاهده به ازای هر متغیر مستقل نیز پیشنهاد شده است. حتی در نظر گرفتن ۱۵ مشاهده به ازای هر متغیر پیشبین در تحلیل رگرسیون چندگانه با روش معمولی کمترین مجذورات استاندارد، یک قاعده سرانگشتی خوب به حساب میآید. پس به طور کلی در روش شناسی مدلیابی معادلات ساختاری تعیین حجم نمونه میتواند از ۵ تا ۱۵ مشاهده به ازای هر متغیر اندازهگیری شده (تعداد سؤالات پرسشنامهها) تعیین شود. از اینرو در پژوهش حاضر 3 پرسشنامه استفاده شد که مجموع مادههای آن 45 مورد بود و میبایست حداقل تعداد نمونه 225 نفر باشد (با ضرب کردن 45 در 5). ولیکن در جهت بالا بردن اعتبار پژوهش سعی شد تعداد نمونههای بیشتری اتخاذ گردد. لذا نمونهای به حجم 280 نفر در نظر گرفته شد که بعد از حذف دادههای مخدوش 25۳ پرسشنامه وارد تحلیل آماری شد [16].
نمونهگیری با روش تصادفی خوشهای انجام گرفت. به این صورت که با مراجعه به دانشکدههای دانشگاه محقق اردبیلی، به صورت قرعهکشی ابتدا ۵ دانشکده تعیین و در هر دانشکده، سه رشته تحصیلی و از هر رشته از طریق تصادفی (قرعهکشی) ۲ کلاس از میان ورودیهای مختلف، انتخاب شدند و پس از کسب اجازه و رعایت نکات اخلاقی، پژوهشگر در محیط پژوهش حاضر شد. اطلاعات لازم در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت و به آنان اطمینان داده شد که اطلاعات پرسشنامه بهصورت محرمانه محفوظ میماند و هر زمان که تمایل نداشتند آزادانه میتوانند از ادامه تکمیل پرسشنامهها انصراف دهند. پس از انتخاب حجم نمونه و با در نظر داشتن معیارهای ورود (دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی، رضایت به شرکت در پژوهش و عدم داشتن اختلال روانی: اسکیزوفرنی، اعتیاد-اختلال جسمانی خاص: معلولیتهای حرکتی) و معیارهای خروج (نقص در تکمیل پرسشنامهها) نمونهها انتخاب شدند و در نهایت پس از حذف دادههای مخدوش، ۲۵۳ داده مورد تحلیل آماری قرار گرفت. برای جمعآوری اطلاعات از ابزارهای زیر استفاده شد:
پرسشنامه اضطراب اجتماعی Conor و همکاران (Social anxiety questionnaire): مقیاس اضطراب اجتماعی توسط Conor و همکاران در سال 2000 به قصد بررسی هراس اجتماعی تدوین شد [۱۸]. این پرسشنامه یک مقیاس خودسنجی است و حاوی ۱۷ گزاره میباشد و دربرگیرنده سه حوزه ترس، اجتناب و نشانههای فیزیولوژیکی است. خرده مقیاس ترس شامل سؤالات 1، 3، 5، 10، 14، 15 و خرده مقیاس اجتناب شامل سؤالات 4، 6، 8، 9، 11، 12، 16 و خرده مقیاس ناراحتی فیزیولوژیک شامل سؤالات 2، 7، 13، 17 است. پاسخهای آزمودنیها بر اساس طیف لیکرت 5 درجهای از به هیچ وجه (نمره 0)، کم (نمره 1)، تا حدودی (نمره 2)، زیاد (نمره 3)، خیلی زیاد (نمره 4) نمرهگذاری میشود. محتوای گویههای این پرسشنامه پیرامون نشانههای بدنی، هراسهای درونی و رفتارهای اجتنابی در افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی است. حداقل نمره اکتسابی در این پرسشنامه صفر و حداکثر نمره 68 میباشد. هر چه نمره فرد بالاتر باشد، نشان دهنده شدت این اختلال در این فرد است [17]. در تفسیر نمرات، اضطراب اجتماعی در تحقیق Conor و همکارانش نقطه برش ۴۰ با کارآیی دقت تشخیص مطلوب، ۸۰ درصد مبتلایان به اضطراب اجتماعی را از افراد بهنجار متمایز میکند. پایایی به روش بازآزمایی در گروههایی با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی برابر با ضریب همبستگی 78/0 یا 89/0 میباشد. همسانی درونی یا ضریب آلفا در گروهی از افراد بهنجار برای کل مقیاس برابر 14/0 و برای مقیاسهای فرعی ترس 98/0، اجتناب 92/0 و برای مقیاس فرعی ناراحتی فیزیولوژیکی 80/0 گزارش شده است [18]. در ایران نیز Amozadeh، همسانی درونی آزمون را با یک نمونه غیر بالینی در نیمه اول آزمون 82/0 و در نیمه دوم آزمون 86/0، همبستگی دو نیمه آزمون 76/0 و ضریب همبستگی Spearman Brown را 91/0 گزارش کرده است. همچنین همسانی درونی در زیرمقیاسهای ترس، اجتناب و ناراحتیهای فیزیولوژیکی به ترتیب 74/0، 75/0 و 75/0 به دست آمده است [19]. پایایی پرسشنامه در مطالعه حاضر با استفاده از روش آلفای کرونباخ ۹۲/۰ محاسبه شده است.
پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخه دوم (Acceptance and Action Questionnaire-II): این پرسشنامه در سال ۲۰۱۱ توسط Bond و همکاران با هدف سنجش انعطاف ناپذیری روانشناختی به ویژه در ارتباط با اجتناب تجربی طراحی شد ]۲0[ که شامل ۱۰ سؤال و دو خرده مقیاس امتناع از تجربههای هیجانی و کنترل روی زندگی است. پرسشهای این پرسشنامه تمایل نداشتن تجربه افکار و احساسات ناخواسته (از احساسهایم میترسم)، ناتوانی در بودن در زمان حال و حرکت در جهت ارزشهای درونی (خاطرات دردناکم، مرا از داشتن یک زندگی رضایت بخش محروم میکند) را میسنجد. پرسشهای این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت هفت درجهای (نمره ۱: هرگز اینطور نیست تا نمره ۷: همیشه همینطور است) میباشد. حداقل نمره اکتسابی 10 و حداکثر نمره 70 میباشد و نمرات بیشتر نشاندهنده اجتناب تجربهای بالاتر است. Bond و همکاران در مطالعهای با ۲۸۱۶ آزمودنی پایایی و روایی این آزمون را معتبر دانستند. یافتههای یک پژوهش همسانی درونی قابل توجهی را برای نسخه دوم پرسشنامه نشان داد. این یافتهها با پژوهشهای Bond و همکاران (2011) همسو میباشد که همسانی درونی را ۸۴% (۷۸%-۸۸%) گزارش دادند [21]. همینطور متوسط آلفای کرونباخ ۸۴/0 و پایایی بازآزمایی در فاصله ۳ تا ۱۲ ماه به انتظام ۸۱/0 و ۷۹/0 به دست آمد [20]. ضریب پایایی پرسشنامه در مطالعه حاضر با استفاده از روش آلفای کرونباخ 79/۰ به دست آمد.
فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire-Short form): نسخه اولیه پرسشنامه شامل ۳۶ ماده است و از ۹ خرده مقیاس تشکیل شده است. شکل کوتاه شده این مقیاس توسط Garnefski و Kraaij در سال ۲۰۰۶ با هدف سنجش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پاسخ بـه حـوادث تهدیدکننـده زنـدگی طراحی شد ]۲2[ که در بردارنده ۱۸ مقیاس است و مانند نسخه اصلی از ۹ خرده مقیاس که عبارت است از سرزنش خود، پذیرش، نشخوار فکری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی، اتخاذ دیدگاه، سرزنش دیگری، باز ارزیابی مثبت و فاجعه آمیز پنداری، تشکیل شده است. پاسخهای آزمودنیها بر اساس طیف لیکرت 5 درجهای از به هیچ وجه (نمره 1)، گاهی (نمره 2)، تا حدودی (نمره 3)، اغلب (نمره 4)، همیشه (نمره 5) نمرهگذاری میشود. حداقل و حداکثر نمره در هر زیرمقیاس به ترتیب 2 و 10 است و نمره بالاتر نشان دهنده استفاده بیشتر فرد از آن راهبرد شناختی میباشد. تدوین کنندگان این پرسشنامه پایایی آن را از روش آلفای کرونباخ برای راهکارهای مثبت ۹۱/0 راهکارهای منفی ۸۷/0 و کل پرسشنامه ۹۳/0 محاسبه کردند. همسانی درونی ابزار به شیوه آلفای کرونباخ در محدوده 62/0 تا 85/0 گزارش شد و روایی ابزار از طریق محاسبه همبستگی منفی با مقیاس اضطراب و افسردگی مورد تأیید قرار گرفت [22]. در ایران همسانی درونی ابزار به روش آلفای کرونباخ در محدوده 75/0 تا 88/0 و پایایی بازآزمایی برای راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه به ترتیب 77/0 و 86/0 گزارش شد [23]. ضریب پایایی پرسشنامه در پژوهش حاضر با استفاده از روش آلفای کرونباخ در مؤلفه تنظیم شناختی هیجان منفی ۸۵/۰ و تنظیم شناختی هیجان مثبت ۸۷/۰ به دست آمد.
برای تجزیهوتحلیل دادههای این پژوهش از نرمافزار SPSS نسخه ۲۷ و نرمافزار LISREL نسخه 8/8 استفاده شد و دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی میانگین، انحراف معیار و همبستگی Pearson و مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. سطح معنیداری در آزمونها ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.
نتایج
تعداد ۲۵۳ نفر دانشجو با میانگین سنی ۶۷/۲۴ سال و انحراف معیار ۳۸/۴ سال در بازه سنی ۱۸ تا ۴۱ سال در این مطالعه شرکت داشتند. از میان ۲۵۳ نفر از شرکتکنندگان در پژوهش ۹/۵۴ درصد (۱۳۹ نفر) زن و ۱/۴۵ درصد (۱۱۴ نفر) مرد، ۵/۷۵ درصد (۱۹۱ نفر) مجرد و ۵/۲۴ درصد (۶۲ نفر) متأهل، ۸/۴۷ درصد (۱۲۱ نفر) مقطع کارشناسی، ۴۷ درصد (۱۱۹ نفر) کارشناسی ارشد و ۱/۵ درصد (۱۳ نفر) دکتری بودند.
جدول ۱، میانگین و انحراف معیار متغیرهای نمرات اضطراب اجتماعی، تنظیم هیجان و اجتناب تجربی را نشان میدهد. با توجه به نتایج بهدست آمده مقدار چولگی مشاهده شده برای متغیرهای پژوهش در بازه (۲، ۲-) قرار دارد. یعنی از لحاظ کجی متغیرهای اضطراب اجتماعی، تنظیم هیجان و اجتناب تجربی نرمال بوده و توزیع آن متقارن است. همچنین، مقدار کشیدگی آنها در بازه (۲، ۲-) قرار دارد که نشان میدهد توزیع متغیرهای پژوهش از کشیدگی نرمال نیز برخوردار است [24].
جدول ۲، ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش را نشان میدهد. طبق نتایج جدول ۲، بین اضطراب اجتماعی با اجتناب تجربهای (۰۱/۰> P؛ ۵۲/۰=r) و تنظیم شناختی منفی (۰۱/۰> P؛ ۴۹/۰=r) در سطح خطای ۰۱/۰ ارتباط مثبت و معنیدار و با تنظیم شناختی مثبت (۰۱/۰>P؛ ۵۳/۰-=r) در سطح ۰۱/۰ ارتباط منفی و معنیدار برقرار است.
جدول ۱- میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش و مؤلفههای آنها در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ (253=n)
متغیر |
میانگین |
انحراف معیار |
حداقل |
حداکثر |
چولگی |
کشیدگی |
اضطراب اجتماعی |
ترس |
۴۰/۱۳ |
۴۳/۵ |
6 |
29 |
۰۸/۱ |
۷۷/۰ |
پرهیز |
۹۷/۱۵ |
۳۸/۶ |
7 |
35 |
۰۲/۱ |
۸۹/۰ |
ناراحتی فیزیولوژیکی |
۸۳/۸ |
۵۳/۳ |
4 |
20 |
۶۹/۰ |
۰۴/۰ |
نمره کل |
۲۰/۳۸ |
۴۲/۱۴ |
17 |
84 |
۰۱/۱ |
۸۰/۰ |
تنظیم هیجان |
تنظیم شناختی منفی |
۲۵/۲۶ |
۰۸/۷ |
11 |
46 |
۲۳/۰ |
۳۷/۰- |
تنظیم شناختی مثبت |
۱۰/۲۶ |
۵۹/۶ |
8 |
40 |
۴۶/۰- |
۳۱/۰- |
اجتناب تجربهای |
۵۶/۳۵ |
۵۷/۷ |
14 |
52 |
۰۴/۰- |
۲۲/۰- |
جدول ۲- ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ (253=n)
متغیرها |
اضطراب اجتماعی |
اجتناب تجربهای |
تنظیم شناختی منفی |
تنظیم شناختی مثبت |
اضطراب اجتماعی |
۱ |
|
|
|
اجتناب تجربهای |
۵۲/۰ |
۱ |
|
|
تنظیم شناختی منفی |
۴۹/۰ |
۳۶/۰ |
۱ |
|
تنظیم شناختی مثبت |
۵۳/۰- |
۲۸/۰- |
۱۵/۰- |
۱ |
جدول ۳، شاخصهای برازش مدل را نشان میدهد. بر اساس شاخصهای برازندگی مدل پژوهش، شاخص برازش تطبیقی (Comparative Fit Index) برابر ۹۳/۰، شاخص برازش هنجار شده (Normal Fit Index) برابر ۸۶/۰ و شاخص نیکویی برازش (Goodness of Fit Index) برابر ۹۲/۰، نسبت کای اسکوئر بر درجه آزادی برابر ۲۲/۲، شاخص ریشه میانگین مربعات خطا برابر (Root Mean Square Error of Approximation) ۰۶۹/۰ است که با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت که مدل تحقیق از نظر شاخصهای معنیداری و برازش مورد تأیید است [25].
جدول ۳- شاخصهای برازندگی مدل رابطه بین اجتناب تجربهای و نشانههای اضطراب اجتماعی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ (253=n)
نتیجه |
بازه قابلقبول [25] |
مقدار |
نام شاخص |
قابل قبول |
کمتر از ۳ |
۲۲/۲ |
نسبت کای اسکوئر بر درجه آزادی |
خوب |
خوب: کمتر از ۰۸/۰
متوسط: ۰۸/۰ تا ۱/۰ |
۰۶۹/۰ |
شاخص ریشه میانگین مربعات خطا |
قابل قبول |
بیشتر از ۹۰/۰ |
۹۳/۰ |
شاخص برازش تطبیقی |
قابل قبول |
بیشتر از ۹۰/۰ |
۹۲/۰ |
شاخص نیکویی برازش |
قابل قبول |
بیشتر از ۸۰/۰ |
۸۶/۰ |
شاخص نیکویی برازش اصلاح شده |
نمودار ۲، مدل ساختاری بین متغیرهای پژوهش در حالت استاندارد نشان داده شده است. در این مطالعه تمام روابط اجتناب تجربهای (E.A)، تنظیم شناختی هیجان مثبت (P.CER)، تنظیم شناختی هیجان منفی (N.CER) با نشانههای اضطراب اجتماعی (S.A) در سطح معنیداری ۰۵/۰ معنیدار شد.