جلسه | عنوان جلسه | محتوا | هدف |
1 | معارفه | هر دانشآموزی فردی را که تحسین میکرد و به او احترام میگذاشت، انتخاب کرد و ویژگیهای تحسین برانگیز آن فرد را یادداشت نمود. در کلاس در مورد آن ویژگیها گفتگوی مختصری صورت گرفت. لیست 24 توانمندی منشی شامل کنجکاوی، قضاوت، علاقه به یادگیری، روشن بینی، راستی، شجاعت، پشتکار، اشتیاق، مهربانی، عشق، هوش اجتماعی، انصاف، رهبری، شهروندی، تواضع، احتیاط، خودساماندهی، زیبایی شناسی، قدردانی، امید، شوخ طبعی و معنویت در اختیار دانشآموزان قرار گرفت و هر یک از آن ویژگیها توضیح داده شد. هماهنگی بین دو لیست با همراهی خود دانشآموزان بررسی شد. هر فرد تا جلسه بعد به توانمندی های فردی خود پرداخت | جهت دادن به دانشآموزان در چهارچوب مداخلات مثبتنگر، ایجاد یک زبان و مفهوم مشترک درباره نیرومندی های منشی، یافتن ویژگی های خود آرمانی و خود فعلی دانشآموزان بر اساس نیرومندیهای منشی. |
2 | تمرین شریک مخفی | تمرین انتخاب و بیان ویژگیهای شریک مخفی در کلاس انجام شد. هر کدام از دانشآموزان از اعضای کلاس یک نفر را به عنوان شریک مخفی انتخاب کرد و طبق الگویی که پیش از این در اختیارشان قرار گرفته بود، هر نمونه ای از توانمندیها را ثبت کرده و توضیح داد که چه توانمندیهایی در این مثالها به کار گرفته شده و نحوه استفاده از آنها و هرگونه شواهدی از نتایج مثبت ناشی از استفاده از آنها چگونه بوده است. | شناسایی نیرومندیهای دیگران و تفکر درباره آنها و توانایی تجزیه و تحلیل و درک عمیقتر در خصوص نیرومندیها از طریق تحلیل رفتار دیگران. |
3 | ارائه توانمندیهای شریک مخفی | هر یک از دانشآموزان اطلاعات خود را برای همراهان خود آشکار کردند و مشاهدات خود را با آنها به اشتراک گذاشتند. هر دانشآموز نیز به نوبه خود، در پایان این فعالیت همین کار را برای دیگری انجام میداد. | شناخت و آگاهی دانشآموزان از نوع نگاه همسالان به توانمندیهای شخصیتی آنها، ایجاد مثبتنگری بیشتر در تعاملات اجتماعی. |
4 | توانمندیهای من از نگاه دیگران | از دانشآموزان پرسیده شد که شنیدن درباره توانمندیهایشان از نگاه دیگران چه احساسی داشت؟ این فعالیت باعث ایجاد آگاهی از توانمندیها (در خود و دیگران) و به طور کلی، از وقایع مثبت میشود. درباره نحوه اجرای فعالیت توان مندی های 360 درجه با دانشآموزان گفتگو شد و فرم مصاحبه که بخش هایی از ساختار آن به وسیله خود آزمودنی ها تکمیل می شد، در اختیار ایشان قرار گرفت. | شناخت و آگاهی دانشآموزان از نوع نگاه بزرگسالان اثرگذار به توانمندیهای شخصیتی آنها، ایجاد فضای مثبتنگری در فضای خانه و مدرسه. |
5 | توانمندیهای من از نگاه معلم | هر دانشآموز گزارش مصاحبه با معلم خود را در کلاس ارائه داد. در هر مصاحبه، دانشآموز توضیح میداد طبقهبندی "ارزشها در عمل" چیست و لیستی از 24 توانمندی و تعاریف آنها را در اختیار مصاحبه شونده قرار میداد. از مصاحبه شونده خواسته میشد که حداقل 3 مورد از توانمندیهای منشی را که در دانشآموز مشاهده میکند، شناسایی نموده و برای هر یک نمونه مثال بزند. | پرورش احساس خودکارآمدی از طریق آموزش موضوعی نو به معلم، ایجاد فضای مثبت در کلاس و به ویژه ارتباط معلمان با دانشآموزان. |
6 | توانمندیهای 360 درجه | در این جلسه 7 نظر متفاوتی که از توانمندیهای دانشآموز وجود داشت، تحلیل و بررسی شد. علاوه بر 5 مصاحبه انجام شده، نظر اولیه خود دانشآموز و نظر «شریک مخفی» او هم اضافه شد. نقاط اشتراک بین همه نظرها و نقاط افتراق آنها مشخص شد و با توجه به شواهد و مثالهایی که هر یک از مصاحبه شوندهها بیان کرده بودند، دلیل انتخاب آن توانمندی از جانب آنها هم بررسی شد. | خودآگاهی دقیقتر با نگاه موشکافانه به نگرش خود و دیگران، پرورش خوشبینی واقعبینانه در یافتن ویژگیهای مثبت. |
7 | کاربست توانمندیها | هر یک از دانشآموزان در خصوص دو توانمندی شاخص خود که در دو محیط مدرسه و خانه تمایل دارند بهکار بگیرند، در کلاس صحبت کردند. برای آنها بیان شد که با اجرای این طرح، فرصتهای دورهای دارند تا در مورد پیشرفت خود به بحث و یا نوشتن بپردازند. همچنین، آنها روی نتایج واقعی مربوط به استفاده از توانمندیها تأمل کردند و نتایج واقعی را با نتایج پیشبینی شده مقایسه کردند. | کاربست نیرومندیها در زندگی روزمره، ایجاد فضای مثبت در خانه و مدرسه، آگاهی نسبت به نتایج مثبت اندیشی. |
8 | توانمندیهای گروه ما | بعد از بیان نتایج اجرای توانمندیها در زندگی روزمره، در خصوص توانمندیهای گروهی و اهمیت توجه به توانمندیهای گروهی علاوه بر توانمندیهای فردی برای رسیدن به نتایج مثبت مشابه در گروه، گفتگویی شکل گرفت. | وجه به مثبتنگری در نگاه جمعی علاوه بر در نظرگرفتن تفاوتهای فردی، ایجاد همدلی و همبستگی گروهی در راستای تحقق کلاس شکوفا. |
9 | تفاوتهای گروهی | در خصوص توانمندیهای شاخص هر یک از گروهها گفتگو شد و اعضای دیگر گروهها نیز در مورد توانمندیهای گروههای متفاوت نظر دادند. بعضی از گروهها پس از گفتگوهای کلاسی به نتایج متفاوتی رسیدند. همچنین، همه دانشآموزان نسبت به توانمندیهای شاخص گروههای دوستی در دو پایه متوالی مدرسه آگاهی یافتند. | تجلیل نیرومندیهای منشی گروهی، توجه به دریافتها و نگاههای دیگران و تغییر دید پس از تجزیه و تحلیل. |
10 | کاربست توانمندیهای گروهی | در خصوص نتایج طرحهای نوشته شده توسط گروههای دانشآموزی مختلف و راههای اجرایی آنها گفتگو شد. هر گروه به مدت 10 دقیقه فرصت ارائه در کلاس داشت و پیشنهادهای دیگر اعضای کلاس را هم شنید. همچنین، در انتهای کلاس علاوه بر برنامهریزی زمانی برای هماهنگی بیشتر دانشآموزان با یکدیگر در کاربست توانمندیهای فردی و گروهی در فضای مجازی، در خصوص نتایج کلی کلاسها از ابتدا تا انتها با دانشآموزان گفتگو شد. | کاربست نیرومندیهای گروهی، ایجاد خوشبینی و نگرش مثبت در گروههای دوستی، جهتدهی به دانشآموزان درباره سبک زندگی توانمندمحور در زندگی شخصی و اجتماعی. |
گروه آزمایش (20=n) | گروه کنترل (20=n) | مقدار P | |||||
فراوانی | درصد | فراوانی | درصد | ||||
سطح تحصیلات مادر | دیپلم | 3 | 15 | 4 | 20 | 711/0 | |
لیسانس | 12 | 60 | 13 | 65 | |||
فوق لیسانس | 5 | 25 | 3 | 15 | |||
سطح تحصیلات پدر | دیپلم | 5 | 25 | 3 | 15 | 274/0 | |
لیسانس | 9 | 45 | 14 | 70 | |||
فوق لیسانس | 6 | 30 | 3 | 15 | |||
شغل مادر | خانه دار | 18 | 90 | 16 | 80 | 376/0 | |
شاغل | 2 | 10 | 4 | 20 | |||
شغل پدر | آزاد | 14 | 70 | 16 | 80 | 671/0 | |
کارمند | 4 | 20 | 2 | 10 | |||
سایر | 2 | 10 | 2 | 10 | |||
تعداد فرزند | تک فرزند دو فرزند و بیشتر |
17 3 |
85 15 |
15 5 |
75 25 |
429/0 |
متغیر | آزمایش (20=n) | کنترل (20=n) | |||||
پیشآزمون | پسآزمون | پیگیری | پیشآزمون | پسآزمون | پیگیری | ||
قدرشناسی | میانگین | 40/30 | 85/35 | 90/35 | 95/3 | 40/30 | 42/30 |
انحراف معیار | 99/7 | 19/4 | 39/4 | 65/7 | 63/7 | 52/7 | |
معنویت | میانگین | 70/82 | 75/91 | 65/92 | 50/82 | 95/81 | 90/81 |
انحراف معیار | 35/9 | 04/7 | 44/7 | 03/15 | 11/15 | 07/15 | |
امید | میانگین | 95/69 | 20/80 | 15/80 | 70/67 | 60/67 | 90/67 |
انحراف معیار | 25/15 | 00/14 | 48/13 | 24/11 | 02/11 | 92/10 | |
باورهای زیبا شناختی | میانگین | 50/95 | 15/110 | 25/110 | 35/94 | 10/94 | 95/93 |
انحراف معیار | 25/16 | 60/12 | 40/12 | 08/16 | 94/15 | 88/15 |
متغیر | اثر | منبع | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | مقدار F | مقدار P |
اندازه اثر | توان آماری |
قدرشناسی | بین آزمودنی | اثر گروه | 01/183 | 1 | 01/183 | 63/20 | 001/0 > | 352/0 | 993/0 |
درون آزمودنی | اثر زمان | 717/161 | 020/1 | 553/158 | 568/13 | 001/0 > | 263/0 | 951/0 | |
اثر زمان× گروه | 017/242 | 020/1 | 282/237 | 305/20 | 001/0 > | 348/0 | 993/0 | ||
معنویت | بین آزمودنی | اثر گروه | 208/1435 | 1 | 208/1435 | 45/3 | 042/0 | 103/0 | 815/0 |
درون آزمودنی | اثر زمان | 650/534 | 212/1 | 975/440 | 087/24 | 001/0 > | 388/0 | 999/0 | |
اثر زمان× گروه | 217/681 | 212/1 | 862/561 | 690/30 | 001/0 > | 447/0 | 000/1 | ||
امید | بین آزمودنی | اثر گروه | 033/2448 | 1 | 033/2448 | 65/5 | 023/0 | 129/0 | 823/0 |
درون آزمودنی | اثر زمان | 150/704 | 575/1 | 005/447 | 723/12 | 001/0 > | 251/0 | 986/0 | |
اثر زمان× گروه | 817/690 | 575/1 | 541/438 | 482/12 | 001/0 > | 247/0 | 985/0 | ||
باورهای زیبا شناختی | بین آزمودنی | اثر گروه | 833/3740 | 1 | 833/3740 | 52/6 | 015/0 | 146/0 | 855/0 |
درون آزمودنی | اثر زمان | 617/1377 | 008/1 | 791/1366 | 162/14 | 001/0 > | 272/0 | 957/0 | |
اثر زمان× گروه | 317/1505 | 008/1 | 488/1493 | 475/15 | 001/0 > | 289/0 | 970/0 |
Citation: Rafiei A, Bahramipour M. The Effectiveness of the Intervention Based on Character Strengths on Gratitude, Spirituality, Hope, and Aesthetic Beliefs of 13-15-Year-Old Teenagers: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (6): 509-24. [Farsi]
|
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |